Hoe werkt het platform?

Het doel van het online platform is zoveel mogelijk mensen en organisaties de kans te geven zich te informeren of om een bijdrage te leveren. Om in interactie te gaan op het platform (bijdragen, reageren, stemmen ...) heb je een account nodig. Hoe we met de data die we verzamelen omgaan lees je na in het privacy statement.

Je registreert je aan de hand van een uniek e-mailadres en enkele profielgegevens. Na registratie ontvang je een e-mail om je profiel te bevestigen. In deze e-mail klik je op de bevestigingslink.

Vanaf dan kun je een bijdrage indienen en reageren op bijdragen van anderen.

Hoe dien ik een bijdrage in?

Wanneer je aangemeld bent kan je het formulier voor nieuwe bijdragen invullen. Alle nieuw ingegeven bijdragen worden voor publicatie getoetst aan de regels door één van onze moderatoren. Daardoor zal jouw bijdrage niet meteen verschijnen. Bijdragen die niet aan de regels voldoen, worden niet gepubliceerd, tenzij we ze kunnen bijsturen.

Als indiener van een bijdrage krijg je een bericht van de moderator wanneer je bijdrage wordt gepubliceerd of verwijderd. Als een bijdrage wordt verwijderd, kan dezelfde persoon een nieuwe bijdrage indienen die wel aan de regels voldoet.

Gebruikers die bij herhaling de regels negeren, kunnen geblokkeerd worden door de moderatoren zodat ze geen bijdragen meer kunnen leveren.

Wat zijn de algemene spelregels?

Naast het specifieke onderwerp van het project, zijn alle bijdragen ook onderworpen aan een aantal algemene regels zodat we het geheel open en constructief kunnen houden. Bijdragen die niet aan de regels voldoen, worden niet gepubliceerd, tenzij ze kunnen worden bijgestuurd.

  • Bijdragen die geen betrekking hebben op het thema van het project kunnen door de moderatoren geweigerd worden.
  • Bijdragen die bestempeld kunnen worden als racistisch, haatdragend, beledigend, kwetsend ... worden verwijderd door de moderator.
  • Bijdragen die gericht zijn op personen (bijv. persoonlijk gerichte antwoorden of commentaren) worden verwijderd door de moderator.
  • We houden het project transparant en eerlijk. Gebruikers die willen meewerken met valse of misleidende profielen (er is geen aannemelijke voornaam of naam ingegeven (bijv. X7zg3 of Darth Vader)) worden verwijderd door de moderator.
  • De inhoud van bijdragen die auteursrechtelijk beschermd zijn, kunnen worden verwijderd door de moderator.
  • Bijdragen die niet geformuleerd zijn in het Nederlands kunnen geweigerd worden.
  • Bijdragen die beschouwd kunnen worden als (verdoken) reclameboodschappen, die links naar andere websites bevatten (die niets met de vragen te maken hebben) of die beschouwd kunnen worden als spam, kunnen verwijderd worden door de moderator.

Hoe passen we de regels toe?

  • Nieuwe bijdragen: een nieuwe bijdrage verschijnt niet automatisch op het platform. Deze wordt éérst bekeken door een (team van) moderator(en). Daarom zal je jouw bijdrage niet onmiddellijk zien verschijnen. In tijden van grote drukte op de site (bv. na veel persaandacht over dit project) kan dit meer tijd in beslag nemen.
  • Reacties: reacties verschijnen wel meteen op het platform, om inhoudelijk debat aan te moedigen. Reacties kunnen "gemeld worden als ongepast" door bezoekers van de website. Reacties kunnen door moderatoren verwijderd worden nadat ze online stonden.
  • Je krijgt een bericht: wanneer je bijdrage behandeld is, of je reactie verwijderd wordt, krijg je via e-mail een bericht van de moderator. Je kan dan een nieuwe bijdrage indienen of reactie plaatsen, die wel voldoet aan de spelregels.
  • Je toegang kan worden geblokkeerd: de moderatoren kunnen gebruikers, die bij herhaling de regels negeren, blokkeren zodat ze geen bijdragen meer kunnen leveren op het platform.